De spelregels van flexibiliteit

Geplaatst op 28-08-2016

stretch-70382__180Flexibele mensen in een flexibele organisatie, wie wil dat niet? Een beetje lenigheid is ook prachtig, zolang je precies weet waar je heen wilt buigen. En waarom. Want .. voor je het weet zit je bij de fysio.

Mijn dochter is heel flexibel. Ze zit op turnen en ze buigt haar lijf soepeltjes van het ene naar het andere standje ‘zeer onnatuurlijk’. Het ziet er zo eenvoudig uit dat ik dacht: dat kan ik ook! Dus deed ik tijdens het ouder-uurtje voor de zomer een poging om net zo te bewegen als zij. Het resultaat: een lachstuip voor m’n dochter en een enkeltje fysiotherapeut voor mij.

Zo gaat het soms ook op het werk. Iedereen en alles wordt geacht flexibel te zijn. Agile, scrum, zelfsturende teams, programmatisch werken; er zijn de laatste tijd boekenplanken over vol geschreven. En terecht.
De valkuil is dat je denkt het makkelijk is. Dat wat bij een andere organisatie vaak succesvol uitgevoerd, dus ook bij onze organisatie moet lukken. Boekje erbij voor de gebruiksaanwijzing en .. invoeren die hap!
Het resultaat: een organisatie die piept en kraakt om er vervolgens, net zoals ik, er achter te komen dat het simpelweg kopiëren van een ander vaak de snelste weg naar de fysio is.

V&D

Een vraagje: had V&D gered kunnen worden met scrum of zelfsturende teams?
Mijn oma kwam er graag, maar die is al weer een tijdje overleden. Ikzelf ging er alleen heen tijdens het prijzencircus en mijn puberdochter liep er met een grote boog omheen.
V&D had wel een strategie. Ze wilden jongeren aanspreken met een heuse webshop. En dan leek het hun heel handig als je de online bestelling vervolgens afhaalt in de winkel. En als je dan in de winkel was moest je ook nog in die ellendig lange rij staan je bestelling af te halen.
Waarom? Omdat zo voor V&D hun zo handige winkelsystemen en bestelprocessen in tact konden blijven. Dat vonden ze wel zo makkelijk.
V&D redeneerde van binnen naar buiten. Men dacht ‘mee te doen’ door een online proces te kopiëren naar de eigen starre organisatie. Het resultaat is bekend.
Anno 2016 is het online warenhuis Coolblue de nieuwe V&D. En het blauw-oranje logo prijkt inmiddels ook boven 5 fysieke winkels. Het kan dus wel!

Hoe word je effectief flexibel?

Door jezelf, voor je iets verandert, eerst een aantal vragen te stellen. Vraag jezelf allereerst af: waarom willen we flexibeler zijn? Welk doel wil je er mee bereiken en met welke reden?
En beantwoordt dat doel nog steeds het originele uitgangspunt? Of moesten er zoveel mensen iets van vinden dat het hierdoor een ander of onrealistisch doel is geworden?
Is flexibiliteit een bezuinigingsmaatregel of wil je processen overzichtelijker maken?

Uiteindelijk kom je terug bij de basisvraag: waar doen we het ook al weer voor? Waarom bestaat deze organisatie eigenlijk en voor wie?

Dit zijn de spelregels voor effectieve flexibiliteit:

  • Bedenk waarvoor je deze verandering ook al weer wilt
  • Ieder bedrijf is uniek, copy & paste is alleen effectief in Word of Excel
  • Werk van buiten naar binnen, anders is kom je terecht bij de ‘paarse krokodil*’
  • Regels & afspraken zijn middelen, geen doel.

*paarse krokodil? Wat was dat ook weer? Check deze link https://nl.wikipedia.org/wiki/Paarse_krokodil

Comments are closed here.