Werving en selectie: zo vind je die ene parel

Geplaatst op 08-03-2016

shell-240282__180

Een paar keer per jaar eten we oesters. Ik vind ze niet alleen lekker, maar ook spannend. Want elke keer als ik een oester open, hoop ik stiekem dat er een parel in zit. Kleine kans, maar je weet maar nooit. Toch? De kans dat je toevallig een pareltje aantreft in een stapel sollicitatiebrieven is net zo klein. Het geheim? Zorg dat de parels zich vanzelf aandienen.

 

 

Een vacatureplaatsing staat al snel garant voor een kleine lawine aan reacties. Ga er maar aan staan. Hoe vind je tussen die honderden sollicitaties dat ene pareltje voor jouw organisatie? Zie je het aan de brief? Of aan het CV? Hoe herken je die ene persoon die precies doet wat de organisatie nodig heeft, zelfs als niemand kijkt?

Als de stapels brieven er liggen ben je eigenlijk al te laat. Het probleem zit ‘m namelijk niet in de selectie, maar in de werving.

Focus niet te veel op functie-inhoud

Parels zoeken is ondoenlijk. Zeker als je je bij de werving te veel focust op de functie-inhoud en te weinig op de zogenoemde ‘cultural fit’: de klik tussen de kandidaat en je organisatie. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vacatureteksten van de Rijksoverheid. De ministeries verschillen behoorlijk van elkaar, qua inhoud en qua cultuur, maar de vacatureteksten zijn vaak inwisselbaar. Alsof het allemaal één pot nat zou zijn.
Of neem de grote accountancy kantoren. Hun websites lijken al zo sterk op elkaar, dat je niet meer weet bij welk bedrijf je solliciteert.

Het gevolg? Iedereen met de juiste opleiding en een beetje ervaring voelt zich aangesproken. Je zit dus al snel opgescheept met stapels sollicitatiebrieven van sollicitanten met inwisselbare cv’s.

 

Zoek naar de cultural fit

Dat kan anders. En het geheim zit ‘m in de ‘cultural fit’: zoek in de eerste plaats naar mensen die passen bij je organisatie. Maak dat belangrijk, belangrijker dan een match op functie-inhoud en branche-ervaring.
Zo selecteren de beste kandidaten zich vanzelf. Want de beste kandidaten, dat zijn mensen die zich herkennen in jullie commitment, trots en betrokkenheid. Professionals die zich wil verbinden en aansluiten bij de identiteit van de organisatie.
Laat dus in je vacaturetekst dus de identiteit van je organisatie zien en vraag kandidaten naar hun motivatie om juist voor jouw organisatie te kiezen. Als je zo pro-actief aan de slag gaat met ‘hire for culture’, melden je parels zich vanzelf.

Comments are closed here.